ÁLLAPOT ÉS MOZGÁSVIZSGÁLAT ( ÁMV )
Az Állapot és Mozgásvizsgálat a deficites működés kiváltó okait tárja fel. Azokat a motoros képességeket méri, melyek a sikeres iskolai beváláshoz alapvetően fontosak.
Megbízhatóan jelzi a primitív reflexprofil fennmaradását, a kéreg alatti tónusszabályzás problémáit, a figyelem, a mintamásolás, a szerialitási készség (sorrendiség, egymásutániság felismerése), a testvázlat, elemi térbeli tájékozódás, a lateralitás, a taktilis érzékelés és a ritmusvisszaadás hiányosságait.
A vizsgálat felvételével az organikus éretlenséget lehet igazolni, vagy elvetni!
A fejlődő agyban az ingerület átvitel stabilizálódásához specifikus ingerek szükségesek. Ezek a környezeti hatások különböző érzékszervi csatornákon – szem, fül, orr, bőr, egyensúlyszerv - keresztül érkeznek.
Ezen érzeteknek a fejlődés során idegrendszeri szinten össze kell hangolódni (szenzoros integráció), hogy az iskoláskort elérve, a gyermek idegrendszere képes legyen magasabb szintű információk, úgy mint olvasás, írás, számolás készségeinek szervezésére, az információk tárolására, szükség szerinti átrendezésére, felidézésére.
Azoknak a gyerekeknek van igazán jó esélyük a sikeres iskolai beválásra, akiknél a belső érés és a külső környezeti ingerek együttes hatására a csecsemőkori reflexek integrálódtak, és – főleg az első 2 életévben – elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű környezeti ingert kaptak az idegrendszer további érési folyamataihoz.
Ez a vizsgálat az idegrendszer kéreg alatti integrációs működését vizsgálja, melyekre a kérgi (tudatos és akaratlagos) működések épülnek. Ha a kéreg alatti funkciókban hiba, hiányosság, éretlenség mutatkozik, akkor a magasabb szintű kérgi funkciók is érintettek lehetnek. Ennek egyik tünete az iskolaéretlenség, ill. figyelem-, a magatartás és a tanulás zavara.
Az iskolai beválást hátráltató készségek és részképességek már 6 éves kor előtt is felismerhetőek és objektív vizsgálhatók.
A teszt képes kiszűrni az organikus érintettséget, a részképességek és készségek területén található deficitet.
A feladatok összeállítása úgy történt, hogy azokat már egy 5 éves, érett idegrendszerrel, átlagos mozgáskészséggel rendelkező gyermek is min. 75%-os átlageredménnyel meg tudja oldani.
Ez a szűrővizsgálati eljárás a kéreg alatti szabályozás éretlenségét egyértelműen kimutatja, státusz- és folyamatdiagnosztikára is alkalmas.
Világosan jelzi, hogy a gyereknek mely készségek, képességek területén vannak lemaradásai, melyek szorulnak fejlesztésre.
Megállapítható, hogy a vizsgált gyermek problémáinak oka organikus, pszichés, vagy pedagógiai.
5 nagy területen méri a szenzomotoros, pszicho-motoros és motoros képességeket.
- IDEGRENDSZER ÉRETTSÉGE
- MOZGÁSVIZSGÁLAT
- TESTKÉP, TÉRBELI TÁJÉKOZÓDÁS, LATERALITÁS
- TAKTILIS TERÜLET
- RITMUSVIZSGÁLAT
- Az öt részterület 21 vizsgálatot tartalmaz, minden 5 évesnél idősebb, együttműködő gyerek alkalmas azok végrehajtására.
- A vizsgálat egy ülésben 30-45 perc alatt felvehető.
- A feladatok egyszerűek, a bemutatás és instrukciók alapján könnyen végrehajthatók.
- A feladatok értelmezése a gyerek befogadó nyelvi készségére, a megfigyelő – és az utánzóképességére épül, tehát nincs szükség a verbális együttműködésére.
- 5 éves kortól felvehető, így a hiányosságok esetén az iskoláskor megkezdéséig 1-2 év áll rendelkezésre a felzárkóztatásra, fejlesztésre.
- A teszt felvétele során megfigyelhető a gyerek feladattudata, feladathelyzetben való bennmaradásának érettsége, fegyelme, impulzivitása, monotónia-tűrése, a motoros automatizmusok kialakításának érettsége, kudarcfelismerése, kudarctűrése, problémamegoldó stratégiái, grafomotoros készsége.
- Azoknál a figyelmi tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarokat mutató gyermekeknél is ki tud mutatni organikus éretlenséget, ill. funkcionális zavarokat, akiknél normális, vagy magas IQ-eredmény születik (Wechsler-típusú).
A teszt felvételekor fontos a szülő jelenléte – passzív megfigyelőként -, egyrészt a gyerek szorongásának oldására, másrészt látnia kell a gyerek gyengébb teljesítményét, ill. könnyebb bevonni a terápiába.
A TESZT ÉRTÉKELÉSE
A vizsgálatokat előre megadott szempontok alapján 2, 1 és 0 ponttal értékeljük. A résztesztekben szerezhető pontokat összeadjuk, és összehasonlítjuk a szerezhető maximális pontszámmal, az eredményt százalékban adjuk meg. Globális pontszámot nem számolunk, hisz az egyes területek feltérképezése a cél.
Ezek alapján:
Optimális teljesítmény: a gyerek valamennyi területen 75% fölött teljesít.
Ez azt jelenti, hogy az iskolai elvárásoknak meg fog tudni felelni, mert az alapkészségei ezt lehetővé teszik. Szenzomotoros szemléletű terápiára nincs szükség, esetleges tüneteinek, teljesítményzavarának oka nem organikus.
Jó teljesítmény: a gyerek az I. a III. és a IV. területen 75% fölött